חוזר מנכ"ל משרד הבריאות - אמות מידה לאבחון ADHD

אמות מידה לאבחון הפרעת קשב וריכוז ( ADHD) בילדים מתבגרים ומבוגרים
 


מדינת ישראל - משרד הבריאות
החטיבה לעניני בריאות

חוזר מס' : 40/2010

ירושליים, י"ט בטבת, התשע"א
26 דצמבר2010

תיק מס': 2/14
 

אל: מנהלי האגפים הרפואים - קופות החולים

הנדון: אמות מידה לאבחון הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדים מתבגרים ומבוגרים

סימוכין: חוזר המנהל הכללי מס': 8/2008 מיום: 14.4.08

הננו להביא בזאת לידיעתכם נוסח מעודכן מחליף את החוזר שבסימוכין.

הקדמה:
הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה, המוערכת ב- 5-10% מכלל אוכלוסיות הילדים בגיל בית הספר, כיום ידוע, שהיא אינה חולפת בגיל הבגרות ולכן התופעה מלווה חלק ניכר מהלוקים בה גם בגיל ההתבגרות ובבגרות. מדובר בהפרעה משמעותית, אשר בהעדר טיפול עלולה לגרום נזק קשה לתפקודו של האדם ולבריאותו, והיא גם מלווה בתחלואה נלווית משמעותית בעיקר בתחון ההתנהגותי רגשי (פסיכיאטרי).

לפיכך, אבחון מוקדם ונכון של ההפרעה הוא חיוני, וצריך להימצא בסדר עדיפות גבוה בקביעת מדיניות הבריאות הלאומית.

2. אבחון הפרעת קשב וריכוז - כללי: 

2.1 מי המאבחן:

  1. איש מקצוע רפואי, המומחה בתחומו, אשר התמחה ורכש נסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז; מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות בהתפתחות הילד או רופא ילדים מומחה שעבר התמחות ורכש ניסיון בתחום הפרעת קשב וריכוז או מומחה בנוירולוגיה או פסיכיאטריה של המבוגר.
  2. פסיכולוגים מומחים אשר התמחו ורכשו ניסיון בטיפול בהפרעת קשב וריכוז. ובתנאי שהפנו את המאובחנים לרופא מומחה מורשה לאבחון הפרעות קשב וריכוז בכדי לברר ולאשר את הצורך בטיפול תרופתי.

מאבחנים מומחים אלו יכולים להעזר באנשי מקצועות הבריאות האחרים (עובדים סוציאליים, מאבחנים דידקטיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת), אך הם, והם בלבד, אחראים על האבחון.

2.2. משך האבחון:

על האבחון להמשך פרק זמן סביר (45-60 רקות) על מנת לענות על מלוא דרישות האבחון. יש להדגיש כי בתחום זה קיימת תחלואה נלווית מרובה ומסועפת ומסגרת האבחון חייבת לכלול התייחסות לתחלואה זו כמו גם הערכה (ושלילה) של תחלואה נלווית (אבחנה מבדלה).

3. אבחון ילדים ומתבגרים: 


האבחון בגילאים אלו מתבצע על פי קריטריונים מוכרים ותקפים בכל רחבי העולם המבוססים על המדריך העדכני של DSM.

אבחון ילדים חייב לכלול :

  1. הערכה קלינית הכוללת:
    א) היסטוריה מפורטת של הילד ומשפחתו;
    ב) הערכה מלאה על-פי הקריטריונים של המדריך העדכני של DSM;
    ג) הערכה של הפרעות אפשריות אחרות;
    ד) בדיקה קלינית מפורטת.
  2. שאלוני אבחון להורים ולמורים (כגון שאלון Conners) ולא שאלוני מעקב.
  3. כלים אבחוניים נוספים: במידת הצורך ימליץ הרופא או הפסיכולוג המאבחן על השלמת האבחון בכלים נוספים: מבחנים ממוחשבים אובייקטיביים כמו CPT, מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית, הערכת גישורי למידה וכדומה.
  4. בדיקה רפואית: הפסיכולוג המאבחן חייב להמליץ על השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית של רופא הרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז.

4. אבחון מבוגרים
אבחון מבוגרים חייב לכלול:

  1. הערכה קלינית הכוללת:
    א) היסטוריה מפורטת של האדם;
    ב) הערכה מלאה על-פי הקריטריונים של המדריך העדכני של DSM;
    ג) הערכה של הפרעות אפשריות אחרות;
    ד) בדיקה קלינית מפורטת,
  2. שאלוני אבחון מותאמים למבוגר ולא שאלוני מעקב.
  3. כלים אבחוניים נוספים: במידת הצורך ימליץ הרופא או הפסיכולוג המאבחן על השלמת האבחון בכלים נוספים (כמו לגבי ילדים): מבחנים ממוחשבים אובייקטיביים כמו CPT, מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית, הערכת כישורי למידה וכדומה.
  4. בדיקה רפואית: הפסיכולוג המאבחן חייב להמליץ על השלמת האבחון באמצעות בדיקה נוירולוגית ו/או פסיכיאטרית של רופא הרשאי לאבחן הפרעת קשב וריכוז.

5. תחלואה נלווית: 
לאור קיומה של תחלואה נלווית משמעותית (כגון לקויי למידה, דיכאון והפרעות פסיכיאטריות, הפרעות שינה, הפרעות נוירולוגיות שונות ועוד), הרופא הבודק חייב לשקול את התחלואה הנלווית לסוגיה, ולהתייעץ או להפנות לאנשי המקצוע מהתחום הרלוונטי בהתאם לכתוב בחוזר זה.

היה והאבחנה בוצעה על-ידו פסיכולוג מומחה, יש לפעול בהתאם לאמור בחוזר זה ולהפנות את המאובחנים לבדיקת רופא מומחה מורשה לאבחון הפרעת קשב וריכוז כדי לברר קיום תחלואה נלווית ולבדוק את הצורך בטיפול תרופתי.

הואילו להעביר תוכן חוזר זה לידיעת כל הנוגעים בדבר במוסדכם.