car crash


אם לסבתא היו גלגלים 
 
בוקר. כולם מכירים את הבלאגן של הבוקר. אמא מלבישה, אבא מכין חביתה לסנדווי'צים, הילדים רצים יחפים בבית מחפשים את הסנדלים, את התלבושת, מכניסים מחברות אחרונות לתיקים. תוך כדי אמא עונה לפלאפון, אבא מפריד בין הילדים ששפכו אחד על השני את השוקו (עד כאן זה אצלנו... אל תחייכו כאילו אצלכם זה לא ככה). עוד 10 דקות הפעמון יצלצל בבית ספר.
אבא מחזיק במפתחות הרכב, "יאללה חבר'ה. כולם לאוטו!". פאוזה... שקט. דממה בבית.
אמא מתקרבת בזהירות, אך בנחישות, ולוקחת את מפתחות הרכב מאבא... "אני מסיעה את הילדים. אתה יודע.. יותר בטוח איתי". אבא מופתע מהצעד הלא שגרתי של אמא... "איתי הם יגיעו מהר יותר" הוא מכריז, "והצלצול עוד 9 דקות. בעצם עוד 8" מתקן, מחוגי השעון נעים במהירות לא אופיינית.


כאילו משום מקום, צצה סבתא, משקפיים קטנים על חוטמה, צעדיה איטיים ומדודים, נתמכת במקל עמידה "אל תדאגו... אני כבר אסיע אותם" היא אומרת (דמיינו זאת בקולה הגבוה והצרוד של סבתא של כיפה אדומה), "איתי זה הכי בטוח".
 
עד כאן דמיון. ומעכשיו – למציאות. אם לסבתא היו גלגלים, מה היה קורה?
 
סיבת המוות המובילה בילדים מעל גיל שלוש שנים היא חבלה מתאונת דרכים. מסתבר שחלק נכבד מהילדים נוסעים ברכב עם סבא או סבתא המתפקדים כנהגים. במחקר אמריקאי אשר פורסם ב PEDIATRICS ניסו החוקרים לברר עם מי בטוח יותר לילדים לנסוע. עם ההורים או עם סבא וסבתא? במשך 5 שנים (מתחילת 2003 עד סוף 2007) אספו החוקרים מידע מחברות ביטוח אודות כ 12000 ילדים אשר היו ברכב בתאונת דרכים. נמצא שמתוך אותם ילדים, אחוז הילדים אשר נפגע בתאונה אשר ביצעו סבם/סבתם היה נמוך יותר מאחוז הילדים שנפגעו כאשר האב/האם היו הנהגים. עוד מציינים החוקרים שהתוצאות האלה מפתיעות ביחוד לאור העובדה שמסתבר שכאשר הסבא והסבתא הם הנהגים – השימוש בחגורות הבטיחות ובמושבים של הילדים היתה פחות אופטימלית ממה שבוצע ע"י ההורים. עם כל זאת – הנסיעה איתם נחשבת לבטוחה יותר עבור הילדים.
 
אז מה היה קורה אם לסבתא היו גלגלים? היא היתה מתפקדת כנהגת המשפחתית!