אבחון הפרעת קשב וריכוז ע"י שימוש בשאלונים
עפ"י הרצאה של ד"ר דוידוביץ' מיכאל בקורס הכשרת רופאי ילדים
לאבחון ADHD מטעם משרד הבריאות
חלק מהבירור כולל את השאלונים. מעבר לראיון של ההורים ושל הילד, כלי חשוב הוא השאלון, שנותן לנו מידע איך הילד בכיתה. כמובן שהעדיפות היא לשאלונים מתוקפים, כך שנקבל סטיית תקן כמה רחוק הילד מהנורמה, לפי מה שהמראיין/השואל שאל. חשוב שהמורה/ההורה ימלא את השאלון בשקט, עם חשיבה. הרבה פעמים נראה שהמורים מפספסים שאלות כאשר הם ממלאים אותו, וכך השאלון מאבד חלק מהתוקף שלו. יש חשיבות למלא את כל הסעיפים בכל השאלונים. יש מספר שאלונים אשר פותחו בכמה מקומות. חלק מהשאלונים הם מוגני זכויות, וצריך לקנות אותם בכסף, אך הם מועתקים בארץ.
יש שאלונים פתוחים באינטרנט, אשר יעילים לscreening ראשוני. יש שאלון בסגנון של ה ADHD, עם שאלות.
השאלות בתחילתו, כולל פרטים של הרקע של הילד בתחילת השאלון.
שאלון פתוח: זהו שאלון שלא מקדדים, זהו שאלון של תצפית.
יש חלק נוסף של התנהגויות נלוות (ברמה של נכון או לא נכון או נכון חלקי) – נוטה למצבי רוח, רגזן, בכיין, עצוב, שקט מאוד, מתבודד, מפחד מאנשים חדשים, ביקורתי כלפי עצמו, נוטה לישון עם ההורים וכו'... הפרעות פסיכוסומאטיות, הרטבות לילה, soiling, כאבי ראש, כסיסת ציפורניים, טיקים וכו'... בעיות עצירות.
במקרים בהם יש סימנים המכוונים להפרעה נוירולוגית או פסיכיאטרית - יש צורך להפנות את הילד לאבחון ע"י מומחה בתחום הבעייתי.
יש בהמשך השאלון חלקים חברתיים, ולקומורבידיות – משקר, גונב, משחק בגפרורים (מה conduct), מרגיז אחרים, חוצפה כלפי מבוגרים (ODD), חסר פחד, האם הילד רע? (וואו... הורה צריך למלא את זה על הילד שלו), ללא חברים, חבריו צעירים ממנו, חסר אימון, נשלט ע"י חברים, ילדים רבים איתו ומציקים לו.
יש גם בירור של מושגים טובים – חביב וכו'... רוצים לראות אם ההורה יכול לסמן דברים חיוביים על הילד שלו, וכך רואים עד כמה הקשר של הורה ילד בעייתי.
בהמשך יש מקום לכתוב – האם הוא נבדק בעבר? האם קיבל טיפולים בעבר? האם הטיפולים האלה עזרו.
אותו שאלון קיים גם למורה באופן קצר יותר.
בשאלון הזה אפשר להיעזר גם למידע על לקויות למידה, מתוך השאלון שהמורה עונה. לא חייבים להיות המאבחנים של זה, אבל אם המורה כותב את זה – יש אפשרות לפנות למאבחן דידקטי. הרבה פעמים הלקות למידה ו ADHD מפריעים אחד לשני ומחמירים אחד את השני. יש צורך לטפל בשניהם במקביל.
שאלון ספציפי יותר להפרעת קשב הוא קונרס. אלה שאלונים להורה ולמורה.
בשאלון קונרס להורה (48 שאלות) – מנקדים כל שאלה בערך של 0 (בכלל לא) 1 (מעט) 2 (די הרבה) ו 3 (הרבה מאוד).
בשאלון ההורה יש בעצם 6 קריטריונים.
A – הפרעות התנהגות (conduct)
B – הפרעות לימודים learning disorder
C – בעיות פסיכוסומאטיות
D – היפראקטיביות ואימפולסיבית
E – חרדה
F – האינדקס ההיפראקטיבי (מרכיב הקשב!).
כל שאלה משוייכת לאחד מהקריטריונים האלה. עתה יש לחשב את הניקוד לכל שאלה... ולסכום. אחרי שסכמנו את כל הנקודות של ה A-B-C-D-E-F מסתכלים על הדף של הפיענוח, שאלון קידוד.
יש שאלונים מעודכנים מ 2002, אשר תורגמו. יש צורך לקנות אותם. בשאלון קונרס החדש מופיעים 59 שאלות למורה, אשר נשאל שאלות בתחומים רבים יותר – התנהגות, חברתי, אי יציבות רגשית, לימודים, ציון כולל, וכן הקריטריונים היבשים של ה DSM. הגרסה הזו נותנת מידע ופרופיל הרבה יותר גדול.
השאלון קונרס הקצר למורה (28 שאלות) ויש מקוצרר (10 שאלות).